Viden og resultater
Vi bliver løbende klogere på, hvordan vi kan udvikle SIND Ungdom og vores lokale fællesskaber. Vi har her samlet viden og værktøjer til dig, som er ung eller frivillig, og til dig, som gerne vil blive klogere på den forskel, vi gør.
77% af de unge får det bedre, og 90% tilskriver SIND Ungdom ‘nogen’ eller ‘stor’ betydning for dette.
77% får det bedre
Økonomer Uden Grænser har spurgt de unge, som kommer i SIND Ungdom, hvordan det har hjulpet dem.
77% svarer, at de har fået det bedre, og 90% tilskriver SIND Ungdom ‘nogen’ eller ‘stor’ betydning for dette.
Flere resultater fra analysen:
"Hvordan hjælper det dig at komme i SIND Ungdom?”
100% at være en del af et fællesskab
100% at møde andre unge
98% at føle sig mindre ensom
98% at føle sig forstået af andre
96% at kunne tale med andre om psykiske problemer
87% at få nye venner
77% at få mere mod på at deltage i nye fællesskaber
75% at få lettere ved selv at gå i biografen, på café eller andre ud-af-huset aktiviteter
Den samfundsmæssige gevinst
Økonomer Uden Grænser har konkluderet, at for hver krone investeret i SIND Ungdom, genereres der en samfundsmæssig gevinst på 4,38 kroner. Analysen er baseret på forbedringer i de unges mentale helbred, mens de kommer i SIND Ungdom, og det deraf reducerede behov for offentlig behandling.
"Dét siger de unge"
Fastholdelse af frivillige
Her kan du få viden og inspiration til arbejdet med god modtagelse og fastholdelse af frivillige. Udgivelsen er en udforskning af temaet "frivillig fastholdelse" fra foråret 2022, og baserer sig på litteraturresearch, sparring med andre organisationer og inddragelse af SIND Ungdoms egne frivillige.
311 Sårbare Sandheder
"Hvad er din sårbare sandhed?" Det spørgsmål har 311 unge svaret på i beskeder indsendt til SIND Ungdom. Deres oplevelser viser komplekse og overlappende udfordringer.
Vi har identificeret 6 temaer:
1. Angst og sociale udfordringer (28 %)
2. Depression og fremtidsbekymringer (21%)
3. Håndtering af psykisk sygdom (18%)
4. Selvværd og selvaccept (15%)
5. Ensomhed (13%)
6. Familie og barndom (5%)
Svar fordelt på alder:
12-15 år: 11%
16-20 år: 35%
21-25 år: 39 %
26-35 år: 15%